نمایش‌نامه

مجلس قربانی سنمار

سنمار بنا به روایت متون کهن، معمار مشهوری است که کاخ خورنق را به دستور "نعمان "برای بهرام گور ساخت .اما پس از اتمام کار، از بالای کاخ به زمین افکنده می‌شود تا مبادا نظیر آن را برای دیگران بسازد" .بهرام بیضایی " نمایش‌نامه حاضر را بر اساس داستان سنمار بازگو کرده است .آغاز نمایش‌نامه مربوط به فرو افتادن سنمار است و دیگران که او را "خرد استخوان، نفس بریده و آه در گلو "مشاهده می‌کنند، یکی در این میان گوید" :به راستی از همانش فرو افکندند که ساخت ...و این بدان بود تا گویند هرچه بلندتر سازید افتادن صعب‌تر!و هر چه کوشید در هلاک خود کوشید!این بدان بود تا گویی پستی بیاموزید !و گویند همطراز با خاکید !و گویند بیش مخواهید و دست از آستین بیرون مکنید "!و دیگری گوید : "اگر همه نمی‌ساختند جهان در آغاز آغاز خمد بود !بیغوله‌ای ... !آری ـ مردمان به آن ارزند که می‌سازند "!در این هنگام، جسد سنمار آرام برمی‌خیزد" :من که سنمارم بر می‌خیزم تا بگویم چگونه فرو افتادم، من که چون می‌افتادم، به آسمان نزدیک‌تر بودم تا به زمین ...تو [نعمان] مرا به درد چهل بار کشتن، کشتی ;به خدمتی که تو را کردم !و به خدا نمی‌کشتی اگر خورنق تمام نبود ;همچون قصه شهرزاد که شهریار، پی شنیدن پایانش، وی را زنده نگه می‌داشت ."...

9789646751279
۱۳۸۹
۸۰ صفحه
۶۵۹ مشاهده
۰ نقل قول
بهرام بیضایی
صفحه نویسنده بهرام بیضایی
۳۱ رمان (Bahram Beyzaei)
بهرام بیضایی (زاده ۵ دی‌ماه ۱۳۱۷ در تهران) کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه نویس و فیلمنامه نویس و پژوهشگر ایرانی است.‏‏
بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه نویسی، در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده‌است.‏
وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از مهم‌ترین آثار وی هستند.‏
بهرام بیضایی در سال ...
دیگر رمان‌های بهرام بیضایی
آینه‌های روبرو
آینه‌های روبرو دود و غبار و فریاد و هیاهو؛ یکی دو خانه در آتش است و از درها و پنجره‌های آن‌ها دود بیرون می‌زند. جمعیتی دوان دوان و ترسیده و بعضی خندان و هیجان‌زده به تماشا آمده است. از خانه زنانی سربرهنه و بعضی پابرهنه سرفه‌کنان و بعضی سیاه‌شده از خفگی جبغ‌کشان بیرون می‌دوند و هنوز نرسیده، جلوی خانه در حلقه‌ای از ...
قصه‌های میر کفن‌پوش
قصه‌های میر کفن‌پوش بهرام بیضایی (زاده 5 دی ماه 1317 در تهران) کارگردان سینما، تئاتر، نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر ایرانی است. بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه‌نویسی در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان‌بندی و تهیه‌کنندگی را هم تجربه کرده است. وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است. چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریب کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران ...
ضیافت و میراث
ضیافت و میراث نوکر: ارباب، هوار، ارباب! میان‌آقا: من که گفتم اینجا خبرهایی هست. بزرگ‌آقا: من که گفتم همه با هم باشیم. من تنهایی نمی‌تونم اینجا رو اداره کنم. میان‌آقا: درسته. اخوی اینو گفت. بزرگ‌آقا: نگفتم؟ کوچک‌آقا: من سر حرفم هستم! بزرگ‌آقا: تو هیچی ندیدی. کوچک‌آقا: برعکس؛ هر چی بیشتر نگاه کردم بیشتر مطمئن شدم که هیچ‌چیز نبوده.
افرا یا روز می‌گذرد
افرا یا روز می‌گذرد بهرام بیضایی (زاده 5 دی ماه 1317 در تهران) کارگردان سینما، تئاتر، نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر ایرانی است. بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه‌نویسی در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان‌بندی و تهیه‌کنندگی را هم تجربه کرده است. وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است. چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریب کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران ...
تاراج‌نامه (ذیل جهان‌گشا) نمایش‌نامه
تاراج‌نامه (ذیل جهان‌گشا) نمایش‌نامه صحنه یاران با بیرق‌هایی پشت و رو دو رونگ که همه گونه خط‌های نخوان و نشانه‌های غریب بر آنهاست، هر یکی با چوبدست‌هایی پر گره یا تیغ‌بسته، و لوله کنان در هم افتاده‌اند و به یکدیگر می‌کوبند و می‌پیچند و غوغای جنگ بیرون می‌آورند، به خاک می‌افتند و برمی‌خیزند و می‌جهند و از نردبان‌هایی بالا و پایین می‌روند. شیون و ...
مشاهده تمام رمان های بهرام بیضایی
مجموعه‌ها