نمایش‌نامه و فیلم‌نامه

ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی

(Herr Puntilla und sein knecht Matti)

بزرگ‌ترین بدبختی آدمی این است که در برابر ستم، جرات طغیان را از دست بدهد. جان کلام زندگی این‌جاست که طغیان بر صد بیدادگری دوام یابد. لحظه‌ای که انسان ستم را به آسانی تحمل کند، شوم‌ترین دوره حیاتش آغاز می‌گردد.

مروارید
9789641916178
۱۴۸ صفحه
۶۲ مشاهده
۰ نقل قول
برتولت برشت
صفحه نویسنده برتولت برشت
۱۸ رمان برشت سرودن شعرهایش را در ۱۵سالگی و پیش از نمایشنامه‌نویسی آغاز کرد. نخستین سروده‌هایش را بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷ سرود و آنها را در نشریات محلی منتشر کرد. در سال ۱۹۱۸، هنگامی که به خدمت سربازی اعزام شد، افزون بر کار در بیمارستان نظامی پشت جبهه، سروده‌هایش را همراه با نواختن گیتار برای سربازان می‌خواند و آنها را مجذوب نوای گرم و سرود دلنشین خود می‌کرد. شعرهای نمایشی برشت را از مهم‌ترین آثار او دانسته‌اند. اینها شعرهایی هستند که به ...
دیگر رمان‌های برتولت برشت
زندگی گالیله
زندگی گالیله زندگی گالیله افراطی‌ترین درامی است که دوست دارم آن را اجرا کنم آن‌چه من در این نمایش‌نامه می‌بینم رنج‌های یک انسان نابغه و ژنی و محرومیت‌های یک کاشف و چیدن بال‌های انسانی است که قدرت پرواز پرندگان را دارد، اما در نهایت محکوم به سکوت می‌شود. روزگار مرگی صوری را به گالیله تحمیل می‌کند ولی ذات نبوغ در او ماندگار ...
رمان دوپولی
رمان دوپولی رمان دوپولی اثر برتولت برشت، برگرفته از اپرای دوپولی است، زمان داستان حدود سال 1900 است که انگلستان درگیر جنگ با بوئرهاست و جنگ دیگری هم به خاطر کسب سود بیشتر در داخل برپاست و در این جنگ‌ها جان صدها سرباز که سوار بر کشتی‌های فرسوده عازم جبهه می‌شوند و قبل از رسیدن به مقصد طعمه امواج دریا می‌گردند، مطرح ...
گفتگوی فراریان
گفتگوی فراریان «خشونت» در همان حال که پیرامون خود را نومیدانه می‌نگریست. از بخت بد، از صحنه به پایین لغزید، و با خشم چندان پا بر زمین کوفت که سوراخی پدید آمد. و بدینسان بر خود حاکم شد. پس از آن «نفرت از آموزش» بر صحنه آمد، و در حالی‌که کف به دهان آورده بود، سوگند خورد که بار گناه «دانش» را ...
آدم آدم است بچه فیل استنطاق لوکولوس
آدم آدم است بچه فیل استنطاق لوکولوس برتولت برشت استاد دیالکتیک بود. در کنار نظریه وحدت تضاد‌ه‌ها، دگرگونی مداوم در تفکر دیالکتیکی بیش از همه به نظر او ثمر بخش می‌رسید، تا بدان درجه اصطلاح تئاتر حماسی را که در گذشته انتخاب کرده بود، در سال‌های آخر عمر چنانکه از یادداشتی که بر ((دیالکتیک در تئاتر)) نوشته است بر می‌آید زیاد از حد متوجه شکل ظاهری تئاتر ...
زندگی گالیله
زندگی گالیله داوری بیرحمانه گالیله درباره خود و آنچه در پایان کار درباره هدف واقعی علم می‌گوید، دریچه‌ای به سوی نور می‌گشاید. کوششی است برای پاسخ، پاسخی که در سراسر نمایش‌نامه جستجو شده است. برشت فقط به طرح مسائل دل خوش نمی‌کند، دست کم راهی به سوی جواب می‌نماید و بذر امکانات گوناگون را در اندیشه ما می‌پاشد. به همین جهت تحول ...
مشاهده تمام رمان های برتولت برشت
مجموعه‌ها