رمان خارجی

برای رمانی نو

(Pour un noverau roman)

“... منظورم از نوشتن این متن‌ها به هیچ وجه ارائه نظریه‌ای درباره رمان نبوده است. بلکه فقط درصدد بودم تا از نظر خودم روندهای اصلی تحولات در ادبیات معاصر را نشان دهم. اگر من در بعضی صفحه‌ها با رغبت اصطلاح “رمان نو“ را به کار می‌برم، نه به این نیت است که مکتبی ایجاد کنم، و نه حتی گروه معین و متشکلی از نویسندگان را که در سمت و سوی خاصی کار می‌کنند یا خواهند کرد، در آن بگنجانم. بلکه نام‌گذاری آسانی است که همه کسانی را که در جست و جوی شکل‌های جدیدی برای رمان هستند دربر می‌گیرد؛ شکل‌های جدیدی که بتوانند رابطه‌های جدیدی میان انسان و دنیا را توصیف (یا خلق) کنند...“ آلن رب گری‌یه “این کتاب و کتاب گرایش‌های ناتالی ساروت در واقع اساس‌نامه مکتب یا به قول خودشان جنبشی است که در نیمه اول قرن بیستم و به پیروی از نویسندگان بزرگ دیگری در سراسر جهان، از جمله جویس، وولف، فاکنر، کافکا و غیره در فرانسه آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد“

پرویز شهدی
بافکر
9789549098143
۱۳۸۸
۱۷۶ صفحه
۹۶۰ مشاهده
۰ نقل قول
آلن رب گری‌یه
صفحه نویسنده آلن رب گری‌یه
۱۲ رمان آلن رب گری یه دوره آموزش متوسطه را ابتدا در برست و سپس در دبیرستاهای بوفون و سن لویی پاریس گذراند. از انستیتو ملی کشاورزی فرانسه مدرک مهندسی گرفت. و از ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۸ در انستیتو ملی آمار پاریس کار کرد. سپس به عنوان کارشناس کشاورزی سه سال را در نقاط گرمسیری مختلفی مانند مراکش، مارتینیک، گوادلوپ و گویان فرانسه گذراند. ولی در سال ۱۹۵۱ به علت بیماری مجبور به بازگشت به فرانسه شد. او در سال ۱۹۴۹ رمان «شاه‌کشی» ...
دیگر رمان‌های آلن رب گری‌یه
در هزارتو
در هزارتو «... بیرون آسمان همان‌طور سفید دل‌گیر باقی می‌ماند. هنوز روشنایی روز باقی‌ست. خیابان خالی‌ست: آمد و شدی نیست، و عابری هم در پیاده‌رو نیست. برف می‌باریده؛ و هنوز آب نشده... درها بسته است. پنجره‌ها هیچ‌کس را نشان نمی‌دهد چه چسبیده به شیشه‌ها، چه حتی دورتر در وسط اتاق‌ها. تخت بودن این فضا، علاوه بر این، اشاره به این است که ...
تعیین موقعیت شهری خیالی
تعیین موقعیت شهری خیالی در این کتاب مانند خاطرات مثلث طلایی همه چیز افسانه است و اسطوره که در ظاهر با هیچ یک از افسانه‌هایی که می‌شناسیم مطابقت نمی‌کند.اما رب گریه به این موضوع اهمیت نمی‌دهدحتی اگر شده افسانه‌ای از خودش ابداع کند تا نکات مورد نظرش را معما گونه و به طور نمادین در آن بگنجاند.
شاهد
شاهد انگار هیچ‌کس نشنیده بود. سوت کشتی بار دوم به صدا درآمد تیز و کش‌دار بود و به دنبال آن 3 غرش پشت سرهم با شدتی که گوش را کر می‌کرد. مانند بار اول نه فریادی از کسی برخاست و نه کسی خود را عقب کشید حتی یک چین هم روی هیچ صورتی تکان نخورد.
در تو در تو
در تو در تو این نقل قصه است گواهی نیست. در آن واقعیتی توصیف می‌شود که لزوما همانی نیست که خواننده خود با آن آشناست...
مشاهده تمام رمان های آلن رب گری‌یه
مجموعه‌ها