فیلم‌نامه

پرده نئی

بهرام بیضایی (زاده 5 دی ماه 1317 در تهران) کارگردان سینما، تئاتر، نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر ایرانی است. بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه‌نویسی در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان‌بندی و تهیه‌کنندگی را هم تجربه کرده است. وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است. چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریب کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ‌کشی از مهم‌ترین آثار وی هستند. بیضایی از لوازم قصه‌ها و شکل‌های کهن، قصه‌ی خود را باز می‌سازد و در این راه آنچنان پیش می‌رود که قابلیت‌های کلاسیک قصه‌ی اولیه به سرعت در بازسازی نمایشی رنگ می‌بازند و یا دلالت‌‌های معنایی دیگری به خود می‌گیرند.

9789645512376
۱۳۹۲
۱۷۶ صفحه
۵۸۷ مشاهده
۰ نقل قول
بهرام بیضایی
صفحه نویسنده بهرام بیضایی
۳۱ رمان (Bahram Beyzaei)
بهرام بیضایی (زاده ۵ دی‌ماه ۱۳۱۷ در تهران) کارگردان سینما و تئاتر و نمایش‌نامه نویس و فیلمنامه نویس و پژوهشگر ایرانی است.‏‏
بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه نویسی، در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده‌است.‏
وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریبه کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران و سگ کشی از مهم‌ترین آثار وی هستند.‏
بهرام بیضایی در سال ...
دیگر رمان‌های بهرام بیضایی
خاطرات هنرپیشه نقش دوم
خاطرات هنرپیشه نقش دوم [غبار و دود و هیاهو، جسدی را روی دست می‌برند. زمزمه غریب جمع، گریه درهم زن و مرد. موهبت به طرف ما برمی‌گردد.] موهبت: «در یک غم‌نامه بزرگ، هنرپیشه نقش دوم هرگز نمی‌میرد!» ـ هوه ببخشید؛ این حرف مال من نیست. بله، این حرفو یک کسی به من گفت که، که ـ در زندگیش هفت بار مرده بود، با وجود ...
دیوان نمایش 1
دیوان نمایش 1 همه نمایش‌نامه‌های آمده در این دیوان را نویسنده بازنگری کرده است. در این بازنگری، طبعا ساختمان اصلی نوشته‌ها و کلیت آنها دست نخورده است، و شاید برعکس، نویسنده کوشیده است آنها را با دور کردن از هر گونه گنگی و ابهام به گوهر اصلی‌شان نزدیک‌تر کند. یعنی آنچه را که به هر دلیل در زمان خودشان ناتوان از بهتر گفتنشان ...
4 صندوق
4 صندوق بهرام بیضایی (زاده 5 دی ماه 1317 در تهران) کارگردان سینما، تئاتر، نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر ایرانی است. بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش‌نامه‌نویسی در سینما عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان‌بندی و تهیه‌کنندگی را هم تجربه کرده است. وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است. چریکه تارا، مرگ یزدگرد، باشو غریب کوچک، شاید وقتی دیگر، مسافران ...
سلطان‌مار
سلطان‌مار کتاب‌نویسی سلطان مار فرق می‌کند و خودش به طور گوهری زبان صحنه‌ای است. این دنباله سنت کتابی حرف زدن بازیگر عامی در نمایش‌های تخت‌حوضی است و وقار شکننده و مضحکی که به شخصیت‌های تاریخی و قصه‌ای می‌دهد، و نیز شاعرانه‌ کم‌مایه و شیرینی که گه‌گاه به شخصیت‌ها و لحظه‌های احساساتی می‌بخشد. و دردناک خواهد بود اگر توسط خواننده یا بازیگر ...
ضیافت و میراث
ضیافت و میراث نوکر: ارباب، هوار، ارباب! میان‌آقا: من که گفتم اینجا خبرهایی هست. بزرگ‌آقا: من که گفتم همه با هم باشیم. من تنهایی نمی‌تونم اینجا رو اداره کنم. میان‌آقا: درسته. اخوی اینو گفت. بزرگ‌آقا: نگفتم؟ کوچک‌آقا: من سر حرفم هستم! بزرگ‌آقا: تو هیچی ندیدی. کوچک‌آقا: برعکس؛ هر چی بیشتر نگاه کردم بیشتر مطمئن شدم که هیچ‌چیز نبوده.
مشاهده تمام رمان های بهرام بیضایی
مجموعه‌ها