قصد ما در این مجموعه، در کنار اهداف آموزشی، تلاش برای انتشار متنهایی با اصالت و ظرافت ادبیست؛ آثاری که بتوانند هویتی مستقل از فیلمها داشته باشند و امیدواریم لذت خواندن یک متن ادبی را به خوانندگانشان بچشانند. در هر مجلد، همراه با فیلمنامه، زندگینامه نویسندگان و کارگردانان فیلم و چند نقد نیز قرار دارد تا مجموعهای خواندنی و خودکفا فراهم شود. این نخستین شماره ویژه مجموعه «صد فیلمنامه» است که امیدواریم هر ده شماره یکبار بتوانیم این تجربه را تکرار کنیم. قرار است در هر شماره روند (پنجاه، شصت،... ) به فیلمسازی بزرگ بپردازیم، و چند فیلمنامه از او را در یک مجلد قرار دهیم. تارکوفسکی (شاید همچون تمام نوابغ) موجود متناقضی بود. کسی که تصاویر سینمایی را مستقل از کلام مکتوب میدانست، و در عین حال فیلمنامههایی به شدت ادبی مینوشت. تجربه خواندن یک فیلمنامه تارکوفسکیوار چگونه تجربهایست؟ این شاید برای تمام عاشقان آن تصاویر جادویی سوالی کلیدی بوده. و اینک این کتاب میتواند پاسخی باشد به این سوال. این فیلمنامهها میتواند برای فیلمنامهنویسان جوان درسی باشد یگانه، برای محدود نشدن در قالبهای تنگ کلاسهای آموزشی؛ البته به شرطی که عشق به ادبیات را نیز از تارکوفسکی بیاموزند.