پیچیدهترین فیلمهای تاریخ سینما را فیلمسازی انگلیسی ساخت که وقتی به دعوت امریکاییها سر از هالیوود درآورد رونق تازهای به سرزمین سینما بخشید و شماری از مهمترین فیلمهای تاریخ سینما را در استودیوهایی ساخت که از هنر فیلمسازی او سر درنمیآوردند. پیش از آنکه منتقدان جوان فرانسوی مشتاقانه به تماشای فیلمهای او بنشینند و ساختههایش را حد اعلای سینما بدانند، کمتر منتقدی حاضر بود فیلمهای او را چیزی فراتر از فیلمهای سرگرمکننده بداند. بعد از این بود که کارنامه درخشانش و به خصوص فیلمهایی که در دهه 1950 ساخت (از بیگانگان در قطار تا پنجره عقبی و مرد عوضی و سرگیجه)، به نمونههای کمنظیر سینمایی بدل شدند که میشد با «نظریه مولف» دست به تحلیلشان زد. در همه این سالها او تنها فیلمساز تاریخ سینماست که همه تماشاگران سینما میشناسندش؛ فیلمسازی که سینما را از نو معنا کرد: آلفرد هیچکاک.