نمایش‌نامه

مویه جم و 7 خان رستم

مویه جم و هفت خان رستم دو برداشت آزاد و نمایشی از شاهنامه فردوسی است. اما تکرار خود حماسه کهن و قهرمانان اسطوره‌ای آن نیست. تلاش ما این بوده است تا با الهام گرفتن از شاهنامه و یاری جستن از ادبیات ایران پیش از اسلام، از نظر ساختار، زبان، تحول موضوع و نحوه شخصیت‌پردازی، ابتکارهای نمایشی و طرح‌های دراماتیک نو در کار آوریم، تا به گونه‌ای عینی و ملموس هم شکل و زبان هنر نمایش را از حماسه فرق گذاشته و هم از نظر فکری فاصله زمانی خود را با موضوع پر کرده باشیم. و این میسر نبود مگر با امروزی کردن تحلیل شخصیت‌ها، دگرگونی در پیشرفت موضوع، کم و زیاد کردن حوادث، و از همه مهمتر به کارگیری زبانی چالاک و نمایشی که در عین اصالت از آن نسل ما و روزگار ماست. بنابر این در اینجا با نمایش سروکار داریم نه حماسیه. با اثری امروزین نه گذشته. و با قهرمانانی اسطوره زدایی شده که بیشتر مصداق اندیشه‌های جهان امروزاند، و نه نماد ارزش‌های جهان دیروز.

قطره
9789643413118
۱۳۸۳
۱۲۸ صفحه
۸۲۶ مشاهده
۰ نقل قول
دیگر رمان‌های قطب‌الدین صادقی
30 مرغ سیمرغ
30 مرغ سیمرغ سی‌مرغ، سیمرغ برداشتی نمایشی از ”منطق‌الطیر“ شیخ فریدالدین عطار نیشابوری و براساس چارچوب و متن دراماتیک نمایشنامة ”کنفرانس پرندگان“ اثر ژان کلود کاریر نوشته شده است. ساختمان دراماتیک این نمایشنامه بر مبنای سنت داستان‌پردازی شرقی یعنی داستان در داستان است که در آن عمل قوی‌تر از عامل و فعل توانمندتر از فاعل است. نمایشنامة اول / سی‌مرغ، سیمرغ، نمایشنامة ...
7 قبیله گمشده و سحوری
7 قبیله گمشده و سحوری
مرد فرزانه ببر دیوانه و مبارک نگهبان کوچک (2 نمایش‌نامه عروسکی)
مرد فرزانه ببر دیوانه و مبارک نگهبان کوچک (2 نمایش‌نامه عروسکی) این نمایش‌نامه برای یک خنیاگر - راوی - بازیگر - عروسک‌گردان نوشته شده است برای شخصیتی چون گوسان پارتی که شاعر، نوازنده، خواننده، قصه‌گو و بازیگری توانا بود. شخصا ترجیح می‌دهم هه نقش‌ها و بازی‌ها توسط تنی واحد انجام شود و او برای نشان دادن عروسک‌های گوناگون از همه اندام‌های خود: دست‌ها سر، پاها، شانه، سینه و غیره استفاده کند.
عکس یادگاری (سرود 100 هزار افیلیای عاشق) نمایش‌نامه
عکس یادگاری (سرود 100 هزار افیلیای عاشق) نمایش‌نامه زنی جوان با لباس‌های شندره و سر و روئی آشفته، در شهری سوخته و ویران، دسته‌ای گل می‌بافد و آرام‌آرام زیرلب لالائی می‌خواند. مردی سراپا گل‌اندود چون روحی سرگردان همه جا با اوست. در کنار اوست. پیش روی اوست.
دخمه شیرین و افشین و بودلف هر دو مرده‌اند
دخمه شیرین و افشین و بودلف هر دو مرده‌اند این کتاب شامل دو نمایشنامه است. دخمه شیرین برداشتی است نو از منظومة ”خسرو و شیرین“ نظامی، با چشم‌اندازی از تاریخ ساسانیان و جنبه‌هایی از فرهنگ زرتشتی در پس‌زمینة آن. افشین و بودلف هر دو مرده‌اند نیز برداشتی نو و دراماتیک از قصة افشین و بودلف در ”تاریخ بیهقی“ است، بی‌آنکه از شرح زندگی بابک در کتاب‌های تاریخی دیگر از ...
مشاهده تمام رمان های قطب‌الدین صادقی
مجموعه‌ها