رمان خارجی

خانم دالاوی

(Mrs dalloway)

ویرجینیا وولف با انتشار رمان خانم دلوی در سال 1925 انقلابی در ادبیات به وجود آورد. این رمان شاهکار وولف است و وولف هم نویسنده‌ای که در قرن بیست و یکم، بیش از شصت سال پس از مرگش، هنوز یکی از بزرگترین نویسندگان جهان است. خانم دلوی با پیرنگ‌های لایه‌لایه‌اش متنی است چند صدایی، و تاملی است در زمان، مکان، ادراک، خاطره و تجربه. خواندن این رمان تجربه‌ای است منحصر به فرد که در آن همراه با راوی از ضمیر هشیار به ضمیر ناهشیار می‌لغزیم، شخصیت‌ها را از درون و بیرون می‌بینیم، از ذهنی به ذهن دیگر نفوذ می‌کنیم، از خیال به واقعیت و از خاطره به این دم، اکنون، که پیوسته در تغییر است و سنگین‌بار از تمامی لحظه‌های پیشین، تمامی تاریخ، پیش از تاریخ. او خود شیوه‌ای را که برای نوشتن این رمان کشف کرده چنین وصف کرده است: «غارهای زیبایی پشت شخصیت‌‌هایم حفر می‌کنم... قضیه این است که غار‌ها به هم متصل شوند و هرکدام در لحظه حال به روشنای روز بیایند.» و ما خوانندگان با او به اعماق می‌رویم، به زیر سطح «واقعیت»که مرزی با خیال ندارد، سیال است، به غار تیره و دور روح، آنجا که ذهن هر فرد به ذهن دیگران می‌پیوندد، به مغاره‌ای وسیع که همه نقب‌ها به آن ختم می‌شوند.

نگاه
9789643513948
۱۳۸۷
۲۴۰ صفحه
۱۲۵۵ مشاهده
۰ نقل قول
نسخه‌های دیگر
ویرجینیا وولف
صفحه نویسنده ویرجینیا وولف
۱۸ رمان آدلاین ویرجینیا وولف، بانوی رمان‌نویس، مقاله‌نویس، ناشر، منتقد و فمنیست انگلیسی بود که آثار برجسته‌ای چون خانم دالووی (۱۹۲۵)، به سوی فانوس دریایی (۱۹۲۷) و اتاقی از آن خود (۱۹۲۹) به‌رشته تحریر درآورده‌است. یکی از جمله‌های معروف او در کتاب اتاقی از آن خود: یک زن اگر می‌خواهد که داستان نویسی کند، باید حتماً پول و اتاقی از آن خود داشته باشد. او آدلاین ویرجینیا استفن در سال ۱۸۸۲ و در لندن به‌دنیا آمد. مادر او جولیا پرینسپ استفن (به انگلیسی: ...
دیگر رمان‌های ویرجینیا وولف
اتاقی از آن خود
اتاقی از آن خود مایه تاسف بود که نتوانسته بودم در غروب آن روز نظر مهم یا اطلاعات تازه‌ای به همراه بیاورم. زنان فقیرتر از مردان‌اند به این یا آن دلیل. شاید بهتر است دیگر از جست و جوی حقیقت دست بردارم و در عوض سیلی از اظهارنظرها را بر سر خود نازل کنم.
زنی در قاب آیینه
زنی در قاب آیینه مجموعه حاضر که شامل 4 داستان از مجموعه 22 داستان کوتاه وولف است، بیانگر دلبستگی و اعتقاد وولف به ضمیر ناخود‌آگاه و یا به تعبیری جریان سیال ذهن است. تخیل در این داستان‌ها حضوری پررنگ دارد؛ تخیلی که به وضوع برای وولف نقشی اساسی داشته است، چنان‌که در خاطرات‌اش می‌نویس:«اگر بارقه تخیل و دلبستگی به کتاب نبود، من زنی ...
بانو در آینه
بانو در آینه شاید در اواسط ژانویه امسال بود که برای اولین بار سر بلند کردم ولکه روی دیوار را دیدم. برای این‌که بتوانم تاریخش را مشخص کنم باید آن‌چه رادیدم به خاطر بیاورم. شاید کودکی آن را ساخته باشد. لکه‌ای بود گرد و کوچک، سیاه روی دیوار سفید، که بالای پیش‌بخاری قرار داشت.
به سوی فانوس دریایی
به سوی فانوس دریایی خانم رمزی که راحت نشسته و پسرش را در آغوش گرفته بود، آماده شد، کمی چرخید و کوشید تا راست‌تر بنشیند و در همان حال نیروی خود را در فضا پخش کرد، سرحال و زنده، چنان که گویی همه انرژی خود را به نیرو تبدیل کرده بود...
موج‌ها
موج‌ها موج‌ها از زبان 6 راوی از خردسالی تا بزرگ‌سالی بیان می‌شود. در فصل آخر راوی داستان علاوه بر خودش در قالب 5 راوی دیگر فرو می‌رود و رمان را با یک تک‌گویی 50 صفحه‌ای به پایان می‌رساند. او در این اثر تمام بیهودگی و شکوهی را که در زندگی تجربه کرده، یک‌جا گرد آورده و در قالب کلمات ریخته است.
مشاهده تمام رمان های ویرجینیا وولف
مجموعه‌ها