تمامی این درام نبرد بین ذکات و زندگیست، نبردی که در آن سرانجام هوش انسانی بازنده همیشه است. فاوست نماینده هوش آدمی است و زندگی در اشکال مختلف، بسته به موقعیت در این درام آمده است.
فاوست (تراژدی بخش دوم) نمایشنامه
هر آن کنش انسانی به ناچار در مناسبات دیگران و زمانه تغییر پیش میآورد و به این معنا گامی است اجتماعی و تاریخی. شرط چنین گامی دستاندازی در مناسبات موجود و برداشتن آنها از سر راه است. کنش انسان از این دید، رنگی از تجاوز و گناه به خود میگیرد.
در بخش اول فاست فاجعه این کنش و گناه هنوز در ...
فاوست (تراژدی بخش اول) نمایشنامه
در سرآغاز این نمایشنامه شیطان با نام مفیستوفلس، به بارگاه خداوند درمیآید و اگر چه فرشته مقرب به شمار نمیرود، خداوند برای او نیروی آفرینندگی قائل میشود و او را مشایع فاوست بر زمین قرار میدهد. به این ترتیب تراژدی فاوست، دانشمندی که در پی آگاهی بر همه رازهای جهان و عبور از همه مرزهای هستی محدود انسانی است، بدل ...
سرگذشت شورانگیز ورتر
عزیزم... چقدر از این مسافرت خوشجالم... واقعا دل انسان چیست از چون توئی که در قلب من جای داری و هرگز از من دور نبودهای جدائی اختیار کرده و با این حال از مسافرت خود راضی باشم، اما میدانم که تو مرا میبخشی. مثل این است که تقدیر، تمام روابط خارج مرا به طور عمده برای پریشان ساختن این دل ...
تفنن و سرگرمیهای مهاجران آلمانی
جاودانگی نوابغ، مانند یوهان ولفگانگ فون گوته، آن است که آثار، افکار و نظراتشان مرزهای مکانی و زمانی را در مینوردد و اعتباری همگانی و همیشگی به خود میگیرد.
تفنن و سرگرمیهای مهاجران آلمانی نمونهای از چنین آثاری است. گوته در این اثر، دلآزردگی شدید خود از منازعات پرآشوب سیاسی مخل آرامش و آسایش انسانها و نیز راههای برونرفت از آن ...