نمایش‌نامه

دشمن مردم (اقتباسی از دشمن مردم اثر هنریک ایبسن) نمایش‌نامه

(An enemy of the people)

واژه «اقتباس» برای من مفهوم ناخوشایندی دارد. ظاهرا به این معنی است که نویسنده‌ای خطر جابجا کردن ساختار کاری را بپذیرد و یا بدتر از آن عناصری را بدون اجازه نویسنده اصلی حذف کند و یا تغییر دهد. بیشتر اوقات اقتباس زمانی اتفاق می‌افتد که نویسنده‌ای توان خلق اثری را ندارد و یا بهانه‌ای است برای ننوشتن. از آنجایی که من هنوز گرفتار چنین مخمصه‌ای نشده‌ام، فکر می‌کنم باید در مورد این‌که چه چیز باعث شد که من روی نمایشنامه دشمن مردم کار کنم و چرا این کار را کردم، توضیح دهم. ایبسن دارای ویژگی خاصی است که کمتر نویسنده جدی می‌تواند آن را نادیده بگیرد... او عصاره کاملی از توانایی، مقاومت و دارای اعتقادی تمام و کمال است که سعی بر این دارد این‌ها را بگوید و می‌خواهد تماشاگر نیز آن‌ها را بشنود... در سال‌های اخیر اجراهایی که از آثار ایبسن انجام می‌شد چهره او را کمی مخدوش کرده بود که این موضوع می‌توانست لطماتی را به تئاتر وارد کند. از این رو من تصمیم گرفتم روی دشمن مردم کار کنم زیرا همیشه علاقه خاصی داشتم که نشان دهم آثار ایبسن واقعا شایسته تئاتر امروز ما هستند، قدیمی نیستند و کسانی که او را محکوم می‌کنند، در اصل تئاتر و همه نمایشنامه‌نویسان را محکوم می‌کنند و با این کارشان در مسیر بی‌مقصد ابتذال و هدر دادن استعدادهای نمایشی‌مان افتاده‌اند. هم‌چنین امیدار بودم بتوانم از این ایده که نمایشنامه‌نویس باید و باید با ذهن و دلش فکر کند حمایت کنم. این یک ضرورت است که مردم بفهمند صحنه جایی برای ارائه ایده‌ها، تئوری‌ها و بحث در مورد تقدیر بشریت است. یکی از اساتید چنین بحث‌هایی هنریک ایبسن است و من مسلم دانستم تا یک بار دیگر آن را متذکر شوم. آرتور میلر

افراز
9789642434732
۱۳۹۰
۱۴۴ صفحه
۱۴۷۲ مشاهده
۰ نقل قول
آرتور میلر
صفحه نویسنده آرتور میلر
۱۴ رمان Henrik Johan Ibsen was a major Norwegian playwright largely responsible for the rise of modern realistic drama. He is often referred to as the "father of modern drama." Ibsen is held to be the greatest of Norwegian authors and one of the most important playwrights of all time, celebrated as a national symbol by Norwegians.

His plays were considered scandalous to many of his era, when Victorian values of family life and propriety largely held sway in Europe and any challenge ...
دیگر رمان‌های آرتور میلر
همه پسران من
همه پسران من کریس: چیه؟ اگه بندازمش پشت میله‌ها مرده زنده می‌شه؟ پس واسه چی این کار رو بکنم؟ اونجا هر کی مثل سگ رفتار می‌کرد با تیر می‌زدیمش، ولی اونجا شرافت واقعی در کار بود، برای حفظ چیزی اون کار رو می‌کردیم. اما اینجا؟ اینجا سرزمین سگ‌های بزرگه، اینجا قرار بر دوست داشتن آدم‌ها نیست، بر خوردن آدم‌هاست! اصل بر اینه؛ اساس ...
سقوط در کوه مورگان و ارتباطات آقای پیترز
سقوط در کوه مورگان و ارتباطات آقای پیترز آرتور میلر (1915- 2005) از چهره‌های مهم تئاتر آمریکا محسوب می‌شود. او بیش از هفت دهه فعالیت مستمر داشت و در زمان مرگش، یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه نویسان قرن بیستم محسوب می‌شد. عده‌ای او را آخرین حرفه‌ای در تئاتر آمریکا می‌دانند. با اعلام خبر مرگ او در تمام تئاترهای برادوی چراغ‌هایشان را خاموش کردند. شخصیت اصلی (سقوط در کوه مورگان) (1991)، ...
مرگ فروشنده
مرگ فروشنده آرتور میلر در سال 1949 با نمایش‌نامه مرگ فروشنده جایزه پولیتزر را از آن خود کرده. نمایش‌نامه فاجعه زندگی مردی است که به گفته نویسنده بر نیروهای زندگی نظارت و اختیاری ندارد. داستان تاملی بر زندگی انسان‌هایی است که تنها وقتی مطرح هستند که سود می‌رسانند و سپس در خلا رها می‌شوند. خانه او در حصار دیوارهای بلند آسمان‌خراش‌ها به ...
مرگ فروشنده
مرگ فروشنده چارلی: هیچ‌کس جرئت نداره این مرد رو سرزنش کنه. شماها نمی‌فهمید. ویلی یه فروشنده بود. برای یه فروشنده، زندگی آخر خط نداره. اون پیچ تو مهره نمی‌کنه، از قانون حرف نمی‌زنه، یا نسخه برای مریضیت نمی‌ده. یه مردیه که کیلومترها دور از خونه، در اوج غصه هم باشه، زندگیش بسته به یه لبخند و کفشیه که برق بزنه. و وقتی ...
سقف کلیسای جامع خطر خاطره
سقف کلیسای جامع خطر خاطره .
مشاهده تمام رمان های آرتور میلر
مجموعه‌ها