آخارنیها و سلحشوران (مجموعه کمدیهای آریستوفان) نمایشنامه
آرخانیها سومین کمدی آریستوفان و اولین و کهنترین کمدی او است که به دست ما رسیده. در آغاز کمدی، دیکائوپولیس در پنوکس منتظر انجمن آتنیها است. دیکائوپولیس به جنگ و قصهها و شادیهایش میاندیشد و در اندیشه صلح با اسپارتها است.
اکلسیازوس و پلوتوس (مجموعه کمدیهای آریستوفان) نمایشنامه
جمعی از زنان آتنی به رهبری پراکساگورا رفتار مردانه را تمرین میکنند و با پوشیدن لباسهایی که از شوهرهایشان دزدیدهاند و چسباندن سبیلهای قلابی به مجلس سنا میروند تا اداره آتن را به دست گیرند. هدف آنها اشاعه اندیشه اشتراک اموال است. کمی پس از خروج آنها، شوهر پراکساگورا یعنی بلپیروس برای رفع حاجت بیرون میرود.او لباسهای همسرش را پوشیده ...
قورباغهها (مجموعه کمدیهای آریستوفان)
این نمایشنامه پیچیده در واقع نقد ادبی آثار ادبی اشیل و اوریپید است. این نمایشنامه داستان نارضایتی دیونیزوس از نمایشنامهنویسان زمانه است. او به جهان زیرین میرود و اوریپید و اشیل را میبیند که بر سر تصاحب تخت پادشاهی نزاع میکنند. به قصد انتخاب یکی از دو تراتژدینویس برای بازگشت به آتن مسابقهای برگزار میکند، رقابتی که طی آن دو ...
لیسیستراتا و تسموفوریازوس (مجموعه کمدیهای آریستوفان) نمایشنامه
سرآهنگ پیرمردان: آه عزیز دلبر؟ نه، نه، میگویم آن دختر گستاخ! زئوس، ای خدای آسمانها! آیا تو نمیتوانی گردبادی برپا کنی، همه زنها را به هوا بلند کنی و بچرخانی، بعد همه را به زیرافکنی؟
پیک: بگو، کجا میتوانم مجلس سنا و پیرایتنها را پیدا کنم؟ حامل پیغامی هستم.
ریشسفید: تو انسانی یا یک «پریاپوس»؟
پیک: احمق نباش! البته که من پیکی هستم ...
زنبوران و صلح (مجموعه کمدیهای آریستوفان) نمایشنامه
زنبوران عسل به نوعی ادامه سلحشوران است. تداوم دقیقتر نبرد بر علیه کلئون که در 426 هجری قمری با نمایشنامه از بین رفته بابلیها آغاز گشت. نمایشنامه با تلاشهای ضد عوامفریبی کلئون در جهت باز داشتن پدرش، فلیوکلئون از افراط در شرکت در هیئت منصفه آغاز میشود.