۲۶ رمان
Henrik Johan Ibsen was a major Norwegian playwright largely responsible for the rise of modern realistic drama. He is often referred to as the "father of modern drama." Ibsen is held to be the greatest of Norwegian authors and one of the most important playwrights of all time, celebrated as a national symbol by Norwegians.
His plays were considered scandalous to many of his era, when Victorian values of family life and propriety largely held sway in Europe and any challenge ...
عروسکخانه
در این نمایشنامه که ایبسن آن را در سال 1879 نوشته است ‹‹نورا›› زن جوان زندهدل و پر نشاطی است که برای نجات شوهر خود ‹‹هلمر›› از یک بیماری سخت و خطرناک، و تحصیل مخارج مداوای او، پنهانی از شوهر، امضای پدر خود را برای گرفتن وامی جعل میکند. اگر پدرش ناگهان نمرده بود مسلما حاجت او را بر میآورد ...
استاد سولنس معمار (نمایشنامه در 3 پرده)
چنین سبکی به چه درونمایههایی میپردازد؟ تاکید بر کودکی در این بخش برای ورود به بحث درونمایه این اثر نیز هست. جان سخن این نمایشنامه بر پاشنه «تقه»ای میچرخد که هلیده جوان به در خانه استاد معمار میزند. برای دلایل حضور هلیده و این که آیا او واقعا استاد معمار را در لیسانگر در اوج دیده که آواز بخواند یا ...
وقتی ما مردگان سر برداریم
در قرن نوزده فلسفه و مذهب در اروپای غربی دستخوش دگرگونی شگرفی شدند. اگر این دو پیش از این، به عنوان دو نیروی متفاوت، گاه در کنار هم یا در برابر هم بودند، اندیشمندانی چون هگل، شیلر، شلینگ، کارلایل، و راسکین از گل این دو «حسانگیزی» (Aesthetics) را بسرشتند و پدیدارشناسی روح/ذهن را آفریدند و سرنوشت جوامع انسانی را گذر ...
جان گابریل بورکمان
جان گابریل بورکمان در بافت سه کار پایانی دیگر ایبسن، استاد معمار، آیلف کوچولو (1894)، و وقتی ما مردگان سر برداریم ( که با این اثر یک چهارتایی معنادار میسازند) با آثار پیشین ایبسن پیوند نمادین و بنمایهای دارند. ایبسن در این چهار اثر با تأکید بر معماری برج (تجلی نور / آئین مهر) در استاد معمار، عالم گیاه و ...
اردک وحشی
اردک وحشی شناور است آرام
کنار ساحل شیبدار جزیره
موجهای زلال در رقص
دور سینه بکرش
یک شکارچی میآید و خف میکند
در شیب سنگلاخ و
محض تفریح
با تیر میزند این موجود زیبا را.
و پرنده برنتواند گشت
به آسایش لانه
و پرنده نمینالد
از غمش و از رنجش...