نمایش‌نامه

بیتوس بیچاره

(Poor bitos)

بیتوس: (از لای دندان‌ها) بسیار خب، از در پشتی می‌رم بیرون. (در درگاه آشپزخانه برمی‌‌گردد، یقه‌اش را بالا می‌کشد و به سردی زمزمه می‌کند.) متشکرم مادموازل، به خاطر نصیحتتون. مانعم شدین که دسته گلی به آب بدم. (با لحنی دردناک) اما اگه یه روز بتونم دوباره به شماها رو بیارم، شما تنها کسی هستین که از او شروع می‌کنم. (بیرون می‌رود. ویکتوار بی‌حرکت ایستاده هنوز از بیرون بوق می‌زنند.) ویکتوار: (زیر لب) بیتوس بیچاره... (و فورا از پله‌ها بالا می‌رود.) (با ورود او به درون سر و صدای بوق‌ها که اکنون همه با هم شدت گرفته‌‌اند، پرده فرود می‌افتد.)

9789647101073
۱۳۸۰
۸۴ صفحه
۵۲۰ مشاهده
۰ نقل قول
دیگر رمان‌های ژان آنوی
چکاوک
چکاوک چکاوک در میان آثار پر شمار ژان آنوی، نمایش‌نامه‌نویس مشهور فرانسوی، جای خاصی دارد. آنوی از مستندات تاریخی فراتر نمی‌رود و در چند مورد از گزارش روزانه محاکمه ژان دارک،که تا روزگار ما حفظ شده، استفاده می‌کند. با این حال، تصویری که از این قهرمان ملی و مذهبی فرانسه به دست می‌دهد، تصویر دخترکی است که گویی هم‌اکنون از میان ...
اوریدیس
اوریدیس اوریدیس ژان آنوی، روایتی است مدرن از اسطوره‌ای کهن، روایت عشق اوریدیس،بازیگر تئاتر و اورفه، نوازنده دوره‌گرد. در پی برملا شدن رازی از گذشته، اوریدیس اورفه را ترک می‌کند و در تصادفی کشته می‌شود. سرنوشت به اورفه اجازه می‌دهد که اوریدیس را به زندگی برگرداند، به شرط آن که پیش از طلوع خورشید به او نگاه نکند. اما آیا جدال‌های ...
آنتیگون
آنتیگون ژان آنوی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان برجسته فرانسوی که فقط برای تئاتر زندگی می‌کرد، در نمایش‌نامه جاودان آنتیگون مخاطب را با بطن زندگی انسان مواجه می‌کند؛ با داستانی تراژیک که در هر زمان و مکان ممکن است اتفاق بیفتد.
آنتیگون
آنتیگون آنتیگون از مرگی با افتخار و نمادین سخن می‌گوید که لازمه‌اش آن است تا بر روی آن ‹‹کار›› صورت گیرد، همچنین آنتیگون از دل به دریا زدنی سخن می‌گوید که تنها در عمل فی نفسه امکان آن محقق می‌شود. او در پاسخ به خواهرش ایسمن می‌گوید: من و جنونم را به خود واگذار تا دل به دریا بزنیم، بیش از ...
مسافر بی‌توشه و زندگی 1 هنرمند (2 نمایش‌نامه)
مسافر بی‌توشه و زندگی 1 هنرمند (2 نمایش‌نامه) در بسیاری از نمایشنامه‌هایش، ژان آنوی مخاطبش را با دو گانگی موثر و ناگزیری میان آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی مواجه می‌سازد. پوچیانی می‌گوید:« در آثار آنوی، جایی که این مناقشه حل می‌شود هیچ سطح متوسطی از ابهام وجود ندارد.» این نکته را می‌توان در نمایشنامه مسافر بی‌توشه دید که در آن گاستون، شخصیت اصلی نمایش، یک بازمانده جنگ جهانی اول است ...
مشاهده تمام رمان های ژان آنوی
مجموعه‌ها