نمایش‌نامه

تیاتر کمدی و عروس ایرانی

(Il teatro comico and La sposa persiana)

تیاتر کمدی مهم‌ترین اثر کارلو گولدونی در میان بیش از سیصد و پنجاه نمایش‌نامه‌ای است که او نوشته. در حقیقت می‌توان این کمدی را مهم‌ترین نمایش‌نامه‌ قرن هفدهم ایتالیا دانست. گولدونی بوطیقای خود را به طرزی خلاقانه در مدیوم نمایش‌نامه تحریر کرده است.‌ تیاتر کمدی علی‌الاطلاق اولین نمایش‌نامه‌ جهان است که جغرافیای اصلی‌اش تئاتر و قهرمانانش خود تئاتری‌ها هستند. تیاتر کمدی را باید فن شعر کمدی رنسانس دانست. نمایش‌نامه‌ای که تأثیرش تا دو قرن بعد از خود و در آثار بزرگی همچون امشب از خود می‌سازیم و شش شخصیت در جست‌وجوی نویسنده پیداست. عروس ایرانی نمایش‌نامه‌ای ناخوانده از گولدونی است که ماجرای آن در اصفهان دوره‌ صفوی می‌گذرد‌. آدم‌های قصه ایرانی‌اند. گرچه این نمایش‌نامه هرگز در میان آثار مطرح گولدونی قرار نگرفته، اما از جهت نگاه و فهمی که او از ما ایرانی‌ها در قرن هفدهم دارد، بسیار جذاب و جالب‌ توجه است.

علی شمس
قطره
9786001199066
۱۳۹۵
۱۹۸ صفحه
۱۶۷ مشاهده
۰ نقل قول
دیگر رمان‌های کارلو گولدونی
ارباب
ارباب ارباب از آثار برجسته این نویسنده بزرگ و معرف شیوه و سبک او در نوشتن کمدی است. در کمدی ارباب فئودال جوان هوس بازی که با مرگ پدر وارث و ارباب دهکده ای شده، با مادر خود به دهکده می آید تا زمام امور و اداره املاک و دارایی اش را به دست بگیرد اما بیش از هر چیز به ...
مهمانخانه‌چی
مهمانخانه‌چی در مهمانخانه‌چی، شوالیه‌ جوانی که از زن‌ها بیزار و متنفر است، در مهمانخانه دختر جوانی که به خاطر مرگ پدر ناچار است خود مهمانخانه را اداره کند، اقامت می‌کند. شوالیه وقتی می‌بیند کنت و مارکز به مهمانخانه‌چی دلباخته‌اند، به آن‌ها اعتراض می‌کند و مهمانخانه‌چی را لایق این همه توجه نمی‌داند. مهمانخانه‌چی وقتی از نظر شوالیه درباره خود باخبر می‌شود، تصمیم ...
دروغگو
دروغگو ماجرا در ونیز در شبی مهتابی اتفاق می‌افتد. یک آبراهه فرعی، که از وسط صحنه می‌گذرد، صحنه را دو تکه کرده است. یک سمت کانال، مهمان‌خانه‌ای دو طبقه است که طبقه اولش را تا لبه صحنه از جلو و تا کناره کانال از کنار، میز و صندلی چیده‌اند، و طبقه دومش ایوانی دارد که به قرینه ایوان منزل دکتر بالانزونی ...
بیوه زیرک
بیوه زیرک بیوه زیرک از معدود کمدی‌های گولدونی است که در آن حس استقلال‌طلبی و انتخاب‌گر زنانه بر وجه انفعالی شخصیت‌اش در ذائقه کمدی رنسانسی پیشی می‌گیرد. این کمدی بستری برای ارائه تمنیات پنهان گولدونی و مطرح کردن آرزوی دیرین خود یعنی اتحاد ایتالیا و نیز خروج نقش‌های زنانه از دایره کلیشه معشوق‌های منفعل و منتظر است. از دیگر خصوصیات این متن ...
مشاهده تمام رمان های کارلو گولدونی
مجموعه‌ها