نمایش‌نامه و فیلم‌نامه

نامه به ژنرال فرانکو به همراه 2 نمایش‌نامه پیک‌نیک در آوردگاه و گرنیکا

این کتاب یک نامه و دو نمایش‌نامه تک‌پرده‌ای از فرناندو آرْابال را در برمی‌گیرد. نامه' درددلِ روراست، مهربانانه و بی‌آلایشِ آدمی است که دیگر خود را از خاموشی گزیدن در قبال بسیاری شنیده‌ها، دیده‌ها، چشیده‌ها و کِشیده‌ها در زمان فرمانروایی ژنرال فرانکو ناتوان می‌بیند و زبان می‌گشاید. آنچه از دل او بیرون می‌ریزد، ازآنجا که از دل برمی‌خیزد، نه‌ تنها بر دل می‌نشیند، که دل را به درد می‌آورد و اندیشه را برمی‌انگیزد و درمانی بر دردهای سوزان می‌جوید. پیک‌نیک در آوردگاه با سادگی و نمکِ خود چنان پشت ‌و روی جنگ را به نمایش می‌کشد که آدمی را از زشتی‌ها و پستی‌ها و فرومایگی‌های آمیخته به آن میخکوب می‌کند. نمایشنامه با منطقی همه‌فهم پوچیِ جنگ را برای همه انسان‌های پاک‌دل نشان می‌دهد. گِرنیکا چهرۀ دیگری است از جنگِ فرانکو به همدستی هیتلر و موسولینی برای سرکوبِ مردمِ شهرک گِرنیکا در دوران جنگ داخلی اسپانیا. فرانکو در پیِ دست‌یابی به قدرتِ خودکامه است و فاشیست‌ها و نازی‌های همدستش در پی تمرینِ هوایی و آزمایش‌های بمب‌های خود و آماده شدن برای جنگ جهانی دوم. گِرنیکا تکان‌دهنده است.

مهراندیش
9786006395425
۱۴۴ صفحه
۷۲ مشاهده
۰ نقل قول
دیگر رمان‌های فرناندو آرابال
دوچرخه مرد محکوم و سه‌چرخه (2 نمایش‌نامه)
دوچرخه مرد محکوم و سه‌چرخه (2 نمایش‌نامه) نمایش‌نامه‌های آرابال سرشارند از خیال، ریشخند و شواهد تاریخی، اما هیچ ارتباطی به واقع‌گرایی بی‌روح و رویاپردازی اغراق‌آمیز ندارند. این آثار مخاطب را سر در گم می‌کنند و بر می‌انگیزند، دلیل جذابیت‌شان دقیقا همین است. آثاری عمیقا سیاسی و به طرز سرخوشانه‌ای روشن‌بین، یاغی و بی قید و بند که نشانه‌های روشنی از زمانه ما را در خود دارند...
جنگ 1000 ساله (خداحافظ خوشگل) و گفتگویی با فرناندو آرابال
جنگ 1000 ساله (خداحافظ خوشگل) و گفتگویی با فرناندو آرابال داستان نمایش، حکایت یکی از روزهای نیمه دوم سده بیستم ماست که در مکانی نامشخص جریان می‌یابد. حلبی‌آباد یا اردوگاه کار اجباری با تختخواب‌های آهنی و خودروهای آهک مالی شده و اسقاط و دیوارهای فلزی پیش‌ساخته. نور بسیار تندی، نوشته سر در تئاتر را روشن می‌کند. «مجموعه صوتی فرهنگ»، سه زن که مانند ایزدبانوهای الهام بخش هستند...
لابیرنت
لابیرنت بسیارند نمایش‌نامه های جریان ساز که از سیر ترجمه‌های متون نمایشی جا مانده‌اند.آثاری که به هر دلیلی،از جمله دشواری متن نا هم‌خوانی با گفتمان دوران فقدان مترجم برای برخی از زبان‌ها ترجمه نشده‌اند.و عدم ترجمه‌‌شان بیش از همه دانشجویان تئاتر را با معضلی جدی روبه رو کرده است.سال 1950 مرز تاریخ نگارش آثاری قرار گرفته که در این ...
دفن ساردین
دفن ساردین «دسته کورها علم‌هایی با سر حیوانات بر بالای آن در دست دارند که نماد شهوت انسانی است. یکی از آن‌ها سر انسانی است که بینی درازی دارد. دیگری موجودی شبیه ماهی است که بال دارد. سومی قورباغه‌ای است با کلاهی باریک به سبک کلاه جنگجویان کره‌ای. چهارمی سر انسانی است که کلاه شاپو به سر دارد.»
مشاهده تمام رمان های فرناندو آرابال
مجموعه‌ها