رمان خارجی

حکم مرگ

(Larret de mort)

چه می‌شد اگر انسانی که در بستر مرگ افتاده، خود را به تمامی تسلیم مرگ نکند؟ چه می‌شد اگر کسی که به علتی ( یک بیماری هولناک یا هر چیز دیگری) رو به مردن می‌رود، ناگهان مرگ را متوقف کند و نمیرد؟ حکم مرگ قصه‌ زنی است که چنین می کند. این ماجرا در عالم رویا رخ نداده است، همه چیز واقعی است و آن زن سال‌ها پیش در میان خود ما زندگی کرده است، گرچه عجیب به نظر می‌رسد. حکم مرگ حکایت جدال همیشگی بشر با مرگ است. این داستان را موریس بلانشو نویسنده و فیلسوف رسانه گریز فرانسوی نوشته است، کسی که فهم بسیاری آموزه‌های مدرن بدون خواندن آثار او ناممکن می‌نماید و داستان حکم مرگ بی گمان یکی از مهم ترین نوشته‌های اوست. مقدمه مترجم همچون درگاهی خواهد بود برای ورود به جهان بلانشویی آثار بلانشو، و بالاخره متن کامل سخنرانی ژاک دریدا- اندیشمندی که شیفته بلانشو بود- خواننده را در فهم بیشتر آرای وی یاری خواهد کرد.

مروارید
9789648838275
۱۳۸۵
۱۲۸ صفحه
۱۳۴۴ مشاهده
۰ نقل قول
موریس بلانشو
صفحه نویسنده موریس بلانشو
۷ رمان Maurice Blanchot (September 27, 1907 – February 20, 2003) was a French pre-war leader of the Young Right, philosopher, literary theorist and writer of fiction. Blanchot was a distinctly modern writer who broke down generic boundaries, particularly between literature and philosophy. He began his career on the political right, but the experience of fascism altered his thinking to the point that he supported the student protests of May 1968. Like so many members of his generation, Blanchot was influenced by ...
دیگر رمان‌های موریس بلانشو
آخرین انسان
آخرین انسان چه چیز جز ما آنجا حاضر است؟ هیچ‌کس چه کسانی دورند چه کسانی نزدیک؟ ما آنجا و ما اینجا و چه کسانی جوان‌ترین‌اند و کدام ها پیرترین‌اند؟ ما و چه کسی باید ستایش شود، که به سراغ‌مان می‌آید که به انتظار ماست؟ ما و ما و خورشید - خورشید نورش را از کجا می‌آورد؟ فقط و فقط از ما و آسمان - آسمان دقیقا چیست؟ انزوایی که در ...
آمینادب
آمینادب داستان این رمان حول یک شخصیت می‌چرخد و کمابیش روایتی خطی دارد که می‌توان آن را در چند جمله خلاصه کرد. چنین طرحی می‌تواند سنتی و حتی از جهاتی بسیار کلاسیک به نظر برسد. اما بلانشو می‌کوشد با این ژانر آشنا با تاکید خودش روی بیگانگی و با زیبایی‌شناسی کاملا ضد رئالیستی روبرو شود چرا که این زیبایی‌شناسی ضروری‌تر از ...
دور باطل
دور باطل هنگامی که بیگانه به شهر رسید، به اقامتگاه برده شد. نگهبانش در راه به او گفته بود: «سرزنشم خواهید کرد، اما این قاعده است. هیچ‌کس از تماشای خوشبختی نمی‌گریزد.» بیگانه گفت: «راستی، پس چه چیزی در این اقامتگاه آن‌قدر هولناک است؟» نگهبان ناگاه با حالتی محتاط پاسخ داد: «هیچ چیز، هیچ چیز ابدا.» آن‌ها از باغی خالی گذشتند و زنگ ...
واپسین انسان
واپسین انسان همین که توانستم، آن واژه که همواره در مورد او اندیشیده‌ام به زبان آوردم: که او واپسین انسان است. در حقیقت چیزی او را از دیگران متمایز نمی‌ساخت. بیشتر گوشه‌گیر بود، وقتی حرف نمی‌زد که البته از روی تکبر یا فروتنی هم نبود آن‌گاه در سکوت، هرکسی افکاری را باید به او نسبت می‌داد که او با ملایمت رد می‌کرد.
مشاهده تمام رمان های موریس بلانشو
مجموعه‌ها