نمایش‌نامه

ارباب از آثار برجسته این نویسنده بزرگ و معرف شیوه و سبک او در نوشتن کمدی است. در کمدی ارباب فئودال جوان هوس بازی که با مرگ پدر وارث و ارباب دهکده ای شده، با مادر خود به دهکده می آید تا زمام امور و اداره املاک و دارایی اش را به دست بگیرد اما بیش از هر چیز به فکر خوشگذرانی و هوسرانی است. از سوی دیگر مالک اصلی دهکده که دختری جوان است، قصد دارد با شکایت بردن به دادگاه، املاک پدرش را که پدر ارباب جوان با قیمت نازل از چنگش درآورده، از او پس بگیرد. در نهایت مادر ارباب جوان که هم بی عرضگی پسرش را در اداره املاک می بیند و هم تلاش هوشمندانه دختر را برای پس گرفتن حق خود، تدبیری می اندیشد تا هم پسرش دهکده را از دست ندهد، هم دختر جوان به حق اش برسد.

افراز
9789642439768
۱۳۹۳
۱۰۴ صفحه
۱۰۶۸ مشاهده
۰ نقل قول
دیگر رمان‌های کارلو گولدونی
مهمانخانه‌چی
مهمانخانه‌چی در مهمانخانه‌چی، شوالیه‌ جوانی که از زن‌ها بیزار و متنفر است، در مهمانخانه دختر جوانی که به خاطر مرگ پدر ناچار است خود مهمانخانه را اداره کند، اقامت می‌کند. شوالیه وقتی می‌بیند کنت و مارکز به مهمانخانه‌چی دلباخته‌اند، به آن‌ها اعتراض می‌کند و مهمانخانه‌چی را لایق این همه توجه نمی‌داند. مهمانخانه‌چی وقتی از نظر شوالیه درباره خود باخبر می‌شود، تصمیم ...
تیاتر کمدی و عروس ایرانی
تیاتر کمدی و عروس ایرانی تیاتر کمدی مهم‌ترین اثر کارلو گولدونی در میان بیش از سیصد و پنجاه نمایش‌نامه‌ای است که او نوشته. در حقیقت می‌توان این کمدی را مهم‌ترین نمایش‌نامه‌ قرن هفدهم ایتالیا دانست. گولدونی بوطیقای خود را به طرزی خلاقانه در مدیوم نمایش‌نامه تحریر کرده است.‌ تیاتر کمدی علی‌الاطلاق اولین نمایش‌نامه‌ جهان است که جغرافیای اصلی‌اش تئاتر و قهرمانانش خود تئاتری‌ها هستند. تیاتر ...
رسم زن‌داری و بیمار قلابی
رسم زن‌داری و بیمار قلابی دو نمایش‌نامه رسم زن‌داری و بیمار قلابی همواره در زمره شانزده کمدی برگزیده گولدونی به حساب آمده‌اند. این دو در کنار کمدی‌هایی چون یک نوکر و دو ارباب، مدیر مهمان‌خانه، دروغ‌گو، بیوه زیرک، کازانوا، قلچماق‌ها، توصیه تصادفی، تیاتر کمدی و... از شاهکار‌های او محسوب می‌شوند. خانواده و عشق، دو کلید واژه پرتکرار گولدونی است که در این جریان هم رعایت ...
بیوه زیرک
بیوه زیرک بیوه زیرک از معدود کمدی‌های گولدونی است که در آن حس استقلال‌طلبی و انتخاب‌گر زنانه بر وجه انفعالی شخصیت‌اش در ذائقه کمدی رنسانسی پیشی می‌گیرد. این کمدی بستری برای ارائه تمنیات پنهان گولدونی و مطرح کردن آرزوی دیرین خود یعنی اتحاد ایتالیا و نیز خروج نقش‌های زنانه از دایره کلیشه معشوق‌های منفعل و منتظر است. از دیگر خصوصیات این متن ...
مشاهده تمام رمان های کارلو گولدونی
مجموعه‌ها