نمایش‌نامه

دایره گچی قفقازی

من برشت... برای برقراری عدل در جهان بسیار اندیشه کردم. راه‌های چندی را آزمودم، که در پس آن، بی‌راهه نمودار شد. دیده‌ام که رادمردان جاودانه‌ی تاریخ برای نجات بشر کوشیده‌اند. با یک دایره‌ی ساده‌ی گچی، من دوستدار بشر بودم و از حامیان هنر، اما اندیشه‌هایم حتی با تمهید هنر نیز در تثبیت عدالت بشری کارساز نشد و ظلم هم‌چنان باقی ماند و زمانه عدل را دوباره به ظلم در آمیخت و سرنگون کرد... من امروز در زیر خاک طنین صدای خود را در انعکاس بمب ناپالم و فریاد مظلومان و شیمیایی‌شدگان می‌شنوم... 19 شخصیت 15 مرد 4 زن

قطره
9786001196959
۱۳۹۳
۲۰۴ صفحه
۲۳۹۸ مشاهده
۰ نقل قول
برتولت برشت
صفحه نویسنده برتولت برشت
۱۸ رمان برشت سرودن شعرهایش را در ۱۵سالگی و پیش از نمایشنامه‌نویسی آغاز کرد. نخستین سروده‌هایش را بین سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷ سرود و آنها را در نشریات محلی منتشر کرد. در سال ۱۹۱۸، هنگامی که به خدمت سربازی اعزام شد، افزون بر کار در بیمارستان نظامی پشت جبهه، سروده‌هایش را همراه با نواختن گیتار برای سربازان می‌خواند و آنها را مجذوب نوای گرم و سرود دلنشین خود می‌کرد. شعرهای نمایشی برشت را از مهم‌ترین آثار او دانسته‌اند. اینها شعرهایی هستند که به ...
دیگر رمان‌های برتولت برشت
شویک در جنگ جهانی دوم
شویک در جنگ جهانی دوم شویک، نقش اول نمایش‌نامه حاضر، در اصل قهرمان رمان معروف «ماجراهای سرباز سر به راه، شویک» اثر نویسنده چک، یاروسلاو هاشک است که وقایع آن در جنگ جهانی اول روی می‌دهد.
محاکمه ژان دارک در روان
محاکمه ژان دارک در روان
بعل صدای طبل در شب در جنگل شهر
بعل صدای طبل در شب در جنگل شهر این کتاب، ترجمه‌ی سه نمایش نامه از "برتولت برشت" (نویسنده و شاعر آلمانی، 1898 - 1956) است که عبارت‌اند از: "بعل"، "صدای طبل در شب" و "در جنگل شهر". بعل، سرگذشت شاعر جوانی است با زندگی‌ای بی‌بند و بار، تا از فنا شدن استعدادش در تار و پود جامعه‌ی سرمایه‌داری جلوگیری کند. "صدای طبل در شب"، ماجرای غم‌انگیز سربازی است ...
ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی
ارباب پونتیلا و برده‌اش ماتی بزرگ‌ترین بدبختی آدمی این است که در برابر ستم، جرات طغیان را از دست بدهد. جان کلام زندگی این‌جاست که طغیان بر صد بیدادگری دوام یابد. لحظه‌ای که انسان ستم را به آسانی تحمل کند، شوم‌ترین دوره حیاتش آغاز می‌گردد.
آدم آدم است بچه فیل استنطاق لوکولوس
آدم آدم است بچه فیل استنطاق لوکولوس برتولت برشت استاد دیالکتیک بود. در کنار نظریه وحدت تضاد‌ه‌ها، دگرگونی مداوم در تفکر دیالکتیکی بیش از همه به نظر او ثمر بخش می‌رسید، تا بدان درجه اصطلاح تئاتر حماسی را که در گذشته انتخاب کرده بود، در سال‌های آخر عمر چنانکه از یادداشتی که بر ((دیالکتیک در تئاتر)) نوشته است بر می‌آید زیاد از حد متوجه شکل ظاهری تئاتر ...
مشاهده تمام رمان های برتولت برشت
مجموعه‌ها