۲۶ رمان
Henrik Johan Ibsen was a major Norwegian playwright largely responsible for the rise of modern realistic drama. He is often referred to as the "father of modern drama." Ibsen is held to be the greatest of Norwegian authors and one of the most important playwrights of all time, celebrated as a national symbol by Norwegians.
His plays were considered scandalous to many of his era, when Victorian values of family life and propriety largely held sway in Europe and any challenge ...
هدا گابلر
هدا گابلر اثری است که در آن تاریخ یاد میگیرد به منتقدانش و نیز به خود بیندیشد، از نظر درونمایه، میتوان این اثر را چکیده همه آثار رئالیستی پیشین ایبسن، از حیث جایگاه آثار رئالیستی او، ختم کلام و اتمام حجت با مخاطب و خودش، و از نظر سبک، اعلام کوچ به پیشگاه خورشید، «فرم/صورت»، نامید؛ قلمرویی که هیلده، سروش ...
وقتی ما مردگان سر برداریم
در قرن نوزده فلسفه و مذهب در اروپای غربی دستخوش دگرگونی شگرفی شدند. اگر این دو پیش از این، به عنوان دو نیروی متفاوت، گاه در کنار هم یا در برابر هم بودند، اندیشمندانی چون هگل، شیلر، شلینگ، کارلایل، و راسکین از گل این دو «حسانگیزی» (Aesthetics) را بسرشتند و پدیدارشناسی روح/ذهن را آفریدند و سرنوشت جوامع انسانی را گذر ...
عروسکخانه
در این نمایشنامه که ایبسن آن را در سال 1879 نوشته است ‹‹نورا›› زن جوان زندهدل و پر نشاطی است که برای نجات شوهر خود ‹‹هلمر›› از یک بیماری سخت و خطرناک، و تحصیل مخارج مداوای او، پنهانی از شوهر، امضای پدر خود را برای گرفتن وامی جعل میکند. اگر پدرش ناگهان نمرده بود مسلما حاجت او را بر میآورد ...
خانه عروسک
در این نمایشنامه که ایبسن آن را در سال 1879 نوشته است ‹‹نورا›› زن جوان زندهدل و پر نشاطی است که برای نجات شوهر خود ‹‹هلمر›› از یک بیماری سخت و خطرناک، و تحصیل مخارج مداوای او، پنهانی از شوهر، امضای پدر خود را برای گرفتن وامی جعل میکند. اگر پدرش ناگهان نمرده بود مسلما حاجت او را بر میآورد ...
استاد بنا سولنس (نمایشنامهای در 3 پرده) نمایشنامه
هنریک ایبسن، نمایشنامهنویس و سراینده نروژی، زاده سال 1828، از بزرگترین ستارههای سپهر هنر و اندیشه همه جهان و همه زمانهاست. «استاد بنا سولنس»، نهمین نمایش از نمایشنامههای مدرن ایبسن، داستان آدم بلندپرواز بختیاری است که میسازد، بالا میبرد، بالا میرود، بر بالای ساختههای خویش میایستد، باز آرزوی بالاتر رفتن او را به اوجهای تازهای فرامیخواند و او این فراخوانها ...