نمایش‌نامه

وقتی ما مردگان سر برداریم

(When we dead awaken)

در قرن نوزده فلسفه و مذهب در اروپای غربی دستخوش دگرگونی شگرفی شدند. اگر این دو پیش از این، به عنوان دو نیروی متفاوت، گاه در کنار هم یا در برابر هم بودند، اندیشمندانی چون هگل، شیلر، شلینگ، کارلایل، و راسکین از گل این دو «حس‌‌انگیزی» (Aesthetics) را بسرشتند و پدیدارشناسی روح/ذهن را آفریدند و سرنوشت جوامع انسانی را گذر از مراحل از خودبیگانگی و رسیدن به وحدتی دربرگیرنده‌ کثرت دانستند. وقتی ما مردگان سر برداریم به خوبی ثابت می‌کند که نمایشنامه‌های ایبسن، از ارکان جامعه تا این اثر پایانی، برنامه کامل «سیر زائر»او با هدف گسترش آگاهی تاریخی یک قوم است، برنامه‌ای که برای هر قومی متفاوت اما گریزناپذیر است. وقتی ما مردگان سر برداریم دادخواست هنرمندی است که ربع قرن از زندگی‌اش را صرف رئالیسم و زندگی «میان مایگان» کرده بود و اینک از خودش، مردمش، و تاریخ معاصرش می‌خواهد همه حساب پس بدهند.

بیدگل
9786007806227
۱۳۹۵
۱۰۸ صفحه
۴۵۶ مشاهده
۰ نقل قول
هنریک ایبسن
صفحه نویسنده هنریک ایبسن
۲۶ رمان Henrik Johan Ibsen was a major Norwegian playwright largely responsible for the rise of modern realistic drama. He is often referred to as the "father of modern drama." Ibsen is held to be the greatest of Norwegian authors and one of the most important playwrights of all time, celebrated as a national symbol by Norwegians.

His plays were considered scandalous to many of his era, when Victorian values of family life and propriety largely held sway in Europe and any challenge ...
دیگر رمان‌های هنریک ایبسن
دشمن مردم (نمایش‌نامه در 5 پرده)
دشمن مردم (نمایش‌نامه در 5 پرده) هنریک ایبسن شاعر و نمایش‌نامه‌نویس توانای نروژی در بیستم مارس 1828 میلادی چشم به جهان گشود. او از جمله نمایش‌نامه‌نویسان مدرن و تحول‌گرایی است که جان تازه‌ای به کالبد ادبیات دراماتیک بخشیده و در آثارش، نگره تازه‌ای به انسان را مطرح کرده است. درام‌های او حول محور انسان طراحی شده و دیدگاه‌ها، آرمان‌ها، حرمان‌ها، کامیابی‌ها و ناکامی‌های فردی و اجتماعی ...
آیلف کوچولو (نمایش‌نامه در 3 پرده)
آیلف کوچولو (نمایش‌نامه در 3 پرده) آیلف کوچولو را اثر «وحشی» ایبسن می‌دانم زیرا در آن، به نشانه گذر از مارپیچ پدیدارشناسی ذهن و تکامل آگاهی آدمی، سرکش‌ترین و پنهانی‌ترین کشش‌های آدمی در فضایی وحشی رها می‌شوند تا، سپس، این کنش‌های خام در پالایشگاهی به نام «قانون تغییر» و فرایند قوام یابند. آیلف کوچولو و سه اثر پایانی دیگر او، بیانیه فراگیری مستند درباره شگردهای نوین ...
5 نمایش‌نامه از هنریک ایبسن (خانه عروسک اشباح رسمرس هلم هدا گابلر استاد معمار) نمایش‌نامه
5 نمایش‌نامه از هنریک ایبسن (خانه عروسک اشباح رسمرس هلم هدا گابلر استاد معمار) نمایش‌نامه کروگستاد: خوب، حالا بفرمایید ببینم، شما تاریخ دقیق فوت پدرتان را یادتان هست؟ منظورم به روز و به ماه است. نورا: پدرم 29 سپتامبر فوت کرد. کروگستاد: دقیقا! من در این خصوص تحقیق کرده‌ام؛ بعد از تحقیق، به نکته غریبی برخوردم. (کاغذی از جیب درمی‌آورد.) نکته‌یی که اصلا و ابدا قابل توجیه نیست. نورا: چه نکته‌یی؟ کروگستاد: نکته عجیب این ...
استاد سولنس معمار (نمایش‌نامه در 3 پرده)
استاد سولنس معمار (نمایش‌نامه در 3 پرده) چنین سبکی به چه درون‌مایه‌هایی می‌پردازد؟ تاکید بر کودکی در این بخش برای ورود به بحث درون‌مایه این اثر نیز هست. جان سخن این نمایش‌نامه بر پاشنه «تقه»ای می‌چرخد که هلیده جوان به در خانه استاد معمار می‌زند. برای دلایل حضور هلیده و این که آیا او واقعا استاد معمار را در لیسانگر در اوج دیده که آواز بخواند یا ...
جان گابریل بورکمان
جان گابریل بورکمان جان گابریل بورکمان در بافت سه کار پایانی دیگر ایبسن، استاد معمار، آیلف کوچولو (1894)، و وقتی ما مردگان سر برداریم ( که با این اثر یک چهارتایی معنادار می‌سازند) با آثار پیشین ایبسن پیوند نمادین و بن‌مایه‌ای دارند. ایبسن در این چهار اثر با تأکید بر معماری برج (تجلی نور / آئین مهر) در استاد معمار، عالم گیاه و ...
مشاهده تمام رمان های هنریک ایبسن
مجموعه‌ها