نمایش‌نامه و فیلم‌نامه

زمانی که ما مرده‌ها بیدار می‌شویم (1 پی‌نوشت نمایشی در 3 پرده) نمایش‌نامه

هنریک ایبسن، نمایش‌نامه‌نویس و سراینده نروژی، زاده سال 1828، از بزرگ‌ترین ستاره‌های سپهر هنر و اندیشه همه جهان و همه زمان‌هاست. استاد پیکرتراش روبک، در واپسین نمایش‌نامه ایبسن «زمانی که ما مرده‌ها بیدار می‌شویم»، دست به چکش و تیشه برده و به کار و پیکار با سنگ سخت درآمده تا هنر و نمادی از زیبایی و پاکی بیافریند؛ اوی هنرمند با نگاه به پیکر برهنه زن فریبای پیش روی خویش، نه به او، که به زیبایی‌ای که می‌خواهد از دل سنگ بیرون کشد، اندیشیده؛ او سنگ را کوبیده و تراشیده و ساییده و سنگ هم، پنهان از نگاه گرفتار او، او را. سرانجام، هنر زاده شده و جهان را زیر پا نهاده و شکفته و بالیده؛ ولی هنرمند؟ آری، او دستش پر است، ولی دل و جانش تهی و تشنه برای هر آنچه دل و جان آدمی باید از آن پر و سیراب باشد. پیکرتراش، خسته و سرخورده از زمین و زمان، پس از سال‌ها دوری با همسرش به آب و خاک خود بازمی‌گردد و اینک، با بازی سر انگشت جادویی روزگار، با زنی روبه‌رو می‌شود که سرچشمه کامیابی هنری اوست. دیدار این دو اینک به «روز رستاخیز»، روز داوری، دگرگون می‌شود. ستیزی برپا می‌شود که بن‌مایه آن پیوند میان هنر و زندگی است.

مهراندیش
9786006395722
۱۰۰ صفحه
۳۵ مشاهده
۰ نقل قول
هنریک ایبسن
صفحه نویسنده هنریک ایبسن
۲۶ رمان Henrik Johan Ibsen was a major Norwegian playwright largely responsible for the rise of modern realistic drama. He is often referred to as the "father of modern drama." Ibsen is held to be the greatest of Norwegian authors and one of the most important playwrights of all time, celebrated as a national symbol by Norwegians.

His plays were considered scandalous to many of his era, when Victorian values of family life and propriety largely held sway in Europe and any challenge ...
دیگر رمان‌های هنریک ایبسن
استاد سولنس معمار (نمایش‌نامه در 3 پرده)
استاد سولنس معمار (نمایش‌نامه در 3 پرده) چنین سبکی به چه درون‌مایه‌هایی می‌پردازد؟ تاکید بر کودکی در این بخش برای ورود به بحث درون‌مایه این اثر نیز هست. جان سخن این نمایش‌نامه بر پاشنه «تقه»ای می‌چرخد که هلیده جوان به در خانه استاد معمار می‌زند. برای دلایل حضور هلیده و این که آیا او واقعا استاد معمار را در لیسانگر در اوج دیده که آواز بخواند یا ...
جان گابریل بورکمان
جان گابریل بورکمان جان گابریل بورکمان در بافت سه کار پایانی دیگر ایبسن، استاد معمار، آیلف کوچولو (1894)، و وقتی ما مردگان سر برداریم ( که با این اثر یک چهارتایی معنادار می‌سازند) با آثار پیشین ایبسن پیوند نمادین و بن‌مایه‌ای دارند. ایبسن در این چهار اثر با تأکید بر معماری برج (تجلی نور / آئین مهر) در استاد معمار، عالم گیاه و ...
خانه عروسک
خانه عروسک در این نمایش‌نامه که ایبسن آن را در سال 1879 نوشته است ‹‹نورا›› زن جوان زنده‌دل و پر نشاطی است که برای نجات شوهر خود ‹‹هلمر›› از یک بیماری سخت و خطرناک، و تحصیل مخارج مداوای او، پنهانی از شوهر، امضای پدر خود را برای گرفتن وامی جعل می‌کند. اگر پدرش ناگهان نمرده بود مسلما حاجت او را بر می‌آورد ...
روسمرسهلم
روسمرسهلم ‹‹روسمر سهلم›› نام مکانی است که ‹‹ایبسن›› ملک آبا و اجدادی ‹‹جان روسمر›› کشیش منطقه، مکانی است برای تاثیر شگفت‌انگیز و نامرئی نیروهای خفته‌ای که گهگاه حضورشان احساس می‌شود، مثل اسب‌های سفیدی که در تاریکی و سکوت می‌گذرند. نمایشنامه‌ای که در فضای مه‌‌آلود و اسرارآمیزش شاهد ظریف‌ترین، دردناک‌ترین و غیر قابل درک‌ترین تحولات آرام و درونی روح انسانی هستیم. نمایشنامه‌ای که برای ...
مشاهده تمام رمان های هنریک ایبسن
مجموعه‌ها